6 DOSA YANG TIDAK DI AMPUNI



http://santripiss.blogspot.com/2017/04/6-dosa-yang-tidak-di-ampuni.html

 
6 DOSA YANG TIDAK DI AMPUNI WALAUPUN DENGAN TAUBAT

Apakah Anda Pernah Berbuat Dosa ? Ya, Semua orang di dunia ini tidak luput dengan dosa, 
Entah Dosa kecil, dosa besar. yang namanya dosa ya dosa, namun kita bisa untuk bertaubat dan meminta ampun kepada allah subhanahu wata'ala, walaupun kita tidak tahu dosa kita di ampuni atau tidak kita harus yakin karena allah maha pengampun.


Allah SWT Maha Pengampun dan senantiasa menanti kedatangan hamba-Nya yang akan bertaubat. Namun demikian, tidak selamanya pintu taubat terbuka bagi mereka yang terlanjur melakukan dosa diantara 6 dosa yang tidak diampuni. Sebelum hal itu terlanjur terjadi sebaiknya kita mengetahuinya dan menjaga agar kita tidak melakukannya.

Lalu Dosa apa saja yang tidak bisa diampuni ? Simak Dibawah ini.
 
1- Makan harta anak yatim.
Untuk menghapuskan dosa tersebut pemakan harta anak yatim harus membayar kembali harta yang telah digunakan serta memohon maaf kepada anak yatim tersebut . Jika anak yatim tersebut telah memaafkan perbuatannya, barulah boleh bertaubat kepada Allah SWT.

2- Menuduh wanita solehah berzina.
Orang yang menuduh wanita solehah berzina hendaklah memohon maaf kepada wanita tersebut, jika wanita solehah tersebut memaafkan, maka terhapuslah dosa tersebut dan bolehlah penuduh bertaubat kepada Allah SWT.

3- Lari dari medan Jihad yang memperjuangkan kalimah Allah SWT.
Mereka yang lari dari medan jihad adalah mereka yang dayus dan tidak layak memasuki Syurga. Seperti yang pernah ditulis dalam sejarah Islam, hukuman mereka yang lari dari medan Jihad, sehingga Rasulullah SAW terpaksa menunggu Arahan Allah SWT untuk memaafkan kesalahan tersebut.

4- Melakukan sihir.
Mereka belajar sihir dan atau pengamal sihir adalah mereka yang Syirik kepada Allah SWT, memang tidak layak bertaubat kepada Allah SWT melainkan mengucap kembali kalimah Syahadah dan mesti menyerah kepada kerajaan Islam untuk melaksanakan hukuman yang sewajarnya.

5- Menyamakan kedudukan Allah SWT dengan makhluk ciptaanNya.
Dosa syirik atau menyamakan Allah SWT dengan makhluk samada melalui niat,percakapan dan perbuatan yang disedari atau tidak disedari maka dosa ini tidak boleh bertaubat kecuali dengan mengucap kembali kedua Kalimah Syahadah dan pemerintah Islam mesti melaksanakan hukuman hudud barulah Allah SWT rela menerima kembali amal ibadat seseorang hamba yang telah menduakan Allah SWT atau menyamakan Allah SWT atau menyenkutukan Allah SWT.

6- Membunuh Para Nabi.
Mereka yang membunuh Para Nabi hendaklah dihukum bunuh dan terserah kepada Allah SWT untuk mengazab mereka. Rasulullah SAW pernah mengutuskan utusan untuk membuuh mereka yang menghina atau mengejek Allah SWT dan Rasulullah SAW semasa penubuhan Negara Islam Madinah.



Semoga dengan Posting yang singkat ini kita dapat menjauhkan diri dari hal-hal di atas,

Dan Perbanyaklah membaca Istighfar, Baca juga KEAJAIBAN ISTIGHFAR
Kritik Saya bila terjadi kesalahan, Karena..."Semua Kebenaran Hanya Milik Allah"

Share Jika Posting Di atas bermanfaat :)
Santripiss 

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »